Dropshipping ili e-commerce: Šta je bolje za vaš biznis? - reDizajn

Zahvaljujući internetu, pokretanje biznisa danas je lakše nego ikada. Moguće je prodavati proizvode ili usluge uz minimalna ulaganja – potrebni su vam samo dobra ideja, pouzdan dobavljač i funkcionalan web sajt.

Dva najpopularnija modela online prodaje su dropshipping i klasični e-commerce. Dropshipping je jednostavniji i zahtijeva manja početna ulaganja, dok tradicionalni e-commerce omogućava veću kontrolu nad procesom i potencijalno veću zaradu.

U ovom tekstu ćemo detaljno analizirati prednosti i mane oba modela kako bismo vam pomogli da izaberete onaj koji najbolje odgovara vašim potrebama.

Potreban Vam je web shop?

Zatraži ponudu

Šta je e-commerce?

E-commerce predstavlja proces kupovine i prodaje proizvoda ili usluga putem interneta. U ovom načinu poslovanja, svi koraci – od izbora proizvoda do plaćanja i dostave – obavljaju se online, što omogućava potrošačima da uštede vrijeme i obave transakcije sa bilo kog mjesta. 

U poređenju sa tradicionalnim prodavnicama, e-prodavnca ima niže početne troškove, što omogućava većem broju ljudi da se upuste u ovaj oblik poslovanja. 

Ovaj sektor je u posljednjim godinama zabilježio značajan rast, sa globalnim prihodima od oko 6,3 biliona dolara. Smatra se da će e-commerce i dalje rasti i u budućnosti postati dominantan oblik kupovine širom svijeta.

Primjeri e-commerce kompanija uključuju:

  • Asos
  • Boohoo
  • Amazon
  • JD.com
  • Wayfair
  • eBay
ebay
Website screenshot – ebay.com

Pored ovih, postoje milioni drugih prodavaca koji nude najrazličitije proizvode, uključujući odjeću, hranu, nakit, kućne potrepštine… gotovo sve što možete zamisliti.

Kada kompanija koristi tradicionalni model e-trgovine, ona ima web sajt na kojem se nalaze artikli koji se prodaju. Kupci biraju proizvode koje žele da kupe, dodaju ih u korpu i završavaju kupovinu plaćanjem karticom.

Kompanija zatim prima i obrađuje porudžbinu, ima skladišni prostor iz kojeg preuzima robu, pakuje je i šalje kupcu putem kurirske službe. Veće kompanije, poput Amazona, mogu koristiti sopstvene dostavljače.

E-commerce biznisi se oslanjaju na različite aktere koji igraju značajnu ulogu u procesu obrade i isporuke porudžbina, uključujući:

  • Dobavljače i proizvođače
  • Stručnjake za upravljanje zalihama
  • Platne sisteme
  • Logističke i transportne partnere
  • Marketing stručnjake
  • IT podršku
  • Korisničku službu

Manja preduzeća možda nemaju posebne timove za svaku oblast, ali proces ostaje isti. Proizvod dolazi direktno od proizvođača, skladišti se i prodaje iz sopstvenog magacina, a porudžbine se obrađuju interno u svim fazama.

Šta je dropshipping?

Dropshipping je oblik e-trgovine, ali funkcioniše po nešto drugačijem principu. Dropshipping podrazumijeva da prodavac prodaje proizvode kupcima, dok treća strana preuzima proces isporuke. Jednostavnije rečeno, dropshipping kompanija prodaje proizvode koje fizički ne posjeduje, jer ne drži zalihe niti sama šalje artikle.

Da biste se bavili dropshipping-om, i dalje vam je potreban web sajt, odnosno web shop, i dobavljači, ali vam nije potreban proizvod ili skladište. Dropshipping čini oko četvrtinu svih e-commerce prodaja i postaje sve popularniji poslovni model.

Dropshipping je posebno zastupljen u modnoj industriji, naročito kada su u pitanju personalizovani proizvodi. Korisnik se prijavi na web sajt, pretražuje dostupne proizvode, dodaje željene artikle u korpu i završava kupovinu.

U pozadini, dropshipping kompanija prosljeđuje porudžbinu trećem licu – dobavljaču koji proizvodi artikle i šalje ih iz svog skladišta. Prvobitna kompanija se bavi korisničkom podrškom i vodi posao, ali nikada ne dolazi u kontakt sa samim proizvodom.

Primjeri dropshipping kompanija su:

  • AliExpress
  • CJdropshipping
  • Meesho
  • Warmly
  • Printify
aliexpress
Website screenshot – Aliexpress.com

Kupci obično ne znaju da je njihov proizvod dropshippovan i da su u proces uključene dvije kompanije. To je zato što cjelokupna komunikacija i interakcija ide preko jedne kompanije.

Prednosti e-trgovine

Postoji mnogo prednosti tradicionalnog e-commerce modela, zbog čega se svakog dana osnivaju brojne nove e-commerce kompanije.

U nastavku saznajte koje su to prednosti. 

Prilagođavanje modernom načinu kupovine

Prije svega, online kupovina je trenutno najpopularniji način kupovine. Na osnovu trenutnih podataka, predviđa se da će do 2040. godine – za manje od 20 godina – preko 95% svih kupovina biti obavljeno putem interneta.

Podrška fizičkim prodavnicama

Posjedovanje online prodavnice omogućava malim privrednicima da uvećaju svoje prihode, jer mogu doprijeti do većeg broja ljudi i potencijalno privući kupce iz cijelog svijeta.

Takođe, prodaja putem interneta pruža im konkurentsku prednost i omogućava im da održe korak sa većim takmacima, što je mnogo teže postići u fizičkoj maloprodaji.

Više opcija za prodavce i potrošače

Pored jačanja imidža brenda i obezbjeđivanja pouzdanijeg izvora prihoda, još jedna prednost za prodavce (i kupce) je ta što internet nije ograničen kvadratnim metrima.

Prodavci mogu nuditi širok asortiman proizvoda, a da pritom ne brinu o izazovima fizičkog izlaganja robe u prodavnici.

Sa poslovnog stanovišta, ovo je izuzetno korisno jer omogućava trgovcima da ponude više rješenja za potrebe svojih kupaca. Sa potrošačke strane, kupcima daje mogućnost da istraže veći izbor proizvoda i pronađu ono što im najbolje odgovara.

Niži troškovi poslovanja

Mnoge e-commerce kompanije funkcionišu isključivo online i nikada nisu imale, niti će imati, fizičku prodavnicu.

Glavna prednost ovog modela jeste ta što ne morate plaćati visoke kirije, već možete pokrenuti svoj posao bilo gdje – čak i iz dnevne sobe. Mnoge poznate kompanije, poput Amazona, započele su svoje poslovanje upravo na ovaj način.

Jedini početni trošak su sami proizvodi. Kako biznis raste, može se ukazati potreba za skladišnim prostorom, ali čak i tada, troškovi su niži nego kod vođenja fizičke prodavnice.

credit card
Photo de Markus Winkler sur Unsplash

Nedostaci e-trgovine

Iako e-commerce donosi brojne prednosti, nije bez mana. Prednosti svakako ima više nego nedostataka, ali postoje određeni izazovi na koje treba obratiti pažnju.

Zahtijeva upravljanje cjelokupnim procesom

Ako ste novi u prodaji na internetu, moraćete da naučite kako funkcioniše čitav proces. Na kraju krajeva, ispunjavanje zahtjeva vaših kupaca u potpunosti zavisi od vas.

To znači da morate savladati obradu porudžbina, distribuciju i vođenje evidencije o zalihama, što je posao sa punim radnim vremenom.

Potrebno je fizičko skladište

Kod tradicionalnog modela e-trgovine neophodan je prostor za poslovanje jer ovaj model uključuje održavanje fizičkog inventara. Vremenom ćete preći iz trpezarije u mali kancelarijski prostor, a zatim u skladište.

Problem je što veći poslovni prostor znači i veće troškove. Ako niste spremni na to, veći rashodi mogu vas neprijatno iznenaditi.

Rizik od zastarijevanja zaliha

Kako se društvene i tržišne potrebe mijenjaju, proizvodi koje držite na zalihama mogu brzo zastarjeti.

Čak i ako imate najbolje namjere, možete pretrpjeti finansijske gubitke ako nabavite prevelike količine određenih proizvoda koji kasnije izgube vrijednost.

Jaka konkurencija

Sektor e-trgovine je prezasićen prodavcima koji nude slične proizvode, ali po različitim cijenama.

Ova konkurencija dovodi do neprekidnog nadmetanja, gdje prodavci stalno snižavaju cijene kako bi privukli kupce. Ako ste novi u poslu, to može otežati održivost vašeg biznisa i ulaganje u kvalitetne proizvode.

Da biste se izborili s tim, možda ćete morati uložiti značajna sredstva u marketing i reklame kako biste privukli nove kupce, što dodatno smanjuje ukupnu profitabilnost.

box
Photo de Mildlee sur Unsplash

Prednosti dropshipping-a

Dropshipping model ima mnoge iste prednosti kao i klasična e-trgovina, ali nudi i dodatne pogodnosti. Pošto se radi o drugačijem poslovnom modelu, donosi i specifične prednosti.

Nema potrebe za poslovnim prostorom

Dropshipping prodavci ne drže zalihe robe, što znači da im ne treba skladišni prostor. Takođe, ne šalju robu sami, pa im nije potreban ni kancelarijski prostor za obradu porudžbina.

Možete voditi dropshipping biznis iz svoje spavaće sobe, bez ikakve potrebe da trošite novac na iznajmljivanje poslovnog prostora.

Ovo značajno smanjuje troškove poslovanja, omogućavajući vam da ostvarite veću zaradu.

Nema potrebe za upravljanjem zalihama

Jedna od glavnih prednosti je to što niste odgovorni za upravljanje zalihama – to je zadatak vašeg dobavljača.

Zahvaljujući tome, možete uložiti više energije u pronalaženje novih proizvoda i izgradnju odnosa sa kupcima.

Nema potrebe za zaposlenima

Samo najveće dropshipping kompanije zapošljavaju osoblje za korisničku podršku, ali dok ne dostignete taj nivo, možete raditi potpuno sami.

Za početnike, ovo je sjajan način da izgrade brend koji je u potpunosti njihov.

Globalni domet

Teoretski, svaka e-trgovina može prodavati širom svijeta, ali u praksi to nije uvijek lako. Mnoge kompanije izbjegavaju međunarodnu prodaju zbog komplikovanih carinskih procedura i dodatnih troškova za kupce.

Dropshipping prodavci mogu zaobići ove prepreke zbog toga što mogu da rade sa proizvođačima sa svih kontinenata. Na taj način se izbjegavaju carinski troškovi i cijena ostaje pristupačna za kupce.

Zbog toga većina dropshipping biznisa posluje globalno, a ne samo na nacionalnom nivou.

dostava
Photo de Claudio Schwarz sur Unsplash

Nedostaci dropshipping-a

Iako je dropshipping održiv poslovni model, ima i svoje izazove na koje morate biti spremni.

Niske profitne marže

Ovo je jedan od najvećih nedostataka dropshipping-a i razlog zašto mnogi preduzetnici izbjegavaju ovaj model e-trgovine.

S obirom na to da dropshipping prodavci funkcionišu kao posrednici, nemaju potpunu kontrolu nad cijenama proizvoda.

S jedne strane, moraju plaćati dobavljačima višu cijenu po komadu zbog pojedinačnih pošiljki, a s druge strane, moraju postaviti konkurentne cijene kako bi privukli kupce. To rezultira manjim profitnim maržama u poređenju sa klasičnom e-trgovinom, gdje se proizvodi kupuju na veliko po nižim cijenama.

Ograničena kontrola kvaliteta

Pošto ne rukujete proizvodima direktno, ne možete garantovati njihov kvalitet niti provjeriti da li su oštećeni. To može dovesti do problema sa korisničkom podrškom.

Da biste smanjili rizik, najbolje je da naručite nekoliko uzoraka proizvoda prije nego što ih ponudite na svom web shop-u, kako biste znali šta tačno kupci dobijaju.

Problemi sa povratima i refundacijama

Ako kupac nije zadovoljan proizvodom, vaše mogućnosti za rješavanje problema su ograničene. S obzirom na to da ste proizvod platili po nabavnoj cijeni, povrat će zavisiti isključivo od vašeg dobavljača.

U većini slučajeva, najbolja opcija je da kupcu ponudite povrat novca, što bi trebalo da bude jasno navedeno u vašim uslovima poslovanja.

Ograničena kontrola nad vremenom isporuke

Jedan od najvećih problema dropshipping-a je isporuka koja traje dugo.

Dropshipping prodavci uglavnom naručuju proizvode od međunarodnih dobavljača, što znači da nemaju kontrolu nad vremenom isporuke.

Duge isporuke mogu frustrirati kupce i rezultirati lošim korisničkim iskustvom.

Pored toga, troškovi međunarodne dostave su često visoki, što dodatno smanjuje isplativost i profitne marže.

DHL
Photo de Claudio Schwarz sur Unsplash

Dropshipping vs. e-trgovina: Koji model izabrati?

Izbor između dropshipping-a i tradicionalne e-trgovine je važna odluka koja zahtijeva pažljivo razmatranje različitih faktora.

Da biste donijeli pravu odluku, postavite sebi sljedeća pitanja:

  • Da li želite potpunu kontrolu nad proizvodima koje prodajete, uključujući cijenu, kvalitet i dostupnost?
  • Koliko vam je važno da izgradite jedinstven brend? Možete li to postići bez direktne kontrole nad proizvodima?
  • Koliko ste spremni da preuzmete finansijski rizik prilikom kupovine i skladištenja zaliha? Da li vam smeta manja profitna marža u dropshipping modelu?
  • Imate li tim, vrijeme i kapacitete za upravljanje zalihama, obradom porudžbina i logistikom?
  • Koji su vaši dugoročni ciljevi i koji model se bolje uklapa u njih?

Odgovaranjem na ova pitanja, lakše ćete utvrditi svoje prioritete i donijeti najbolju odluku za svoj biznis.

Koji model je za vas?

Ako već imate fizičku prodavnicu i držite zalihe robe, preporučuje se tradicionalni e-commerce. Ovaj model će vam pomoći da proširite poslovanje, omogućujući vam potpunu kontrolu nad brendom.

Međutim, ako tek pokrećete online prodaju, dropshipping je bolji izbor. Za početnike u e-trgovini, dropshipping omogućava ulazak na tržište bez potrebe za velikim početnim ulaganjima u zalihe i skladištenje.

Kada odlučite da se upustite u svijet online prodaje, biće vam potreban i kvalitetan web shop. Ukoliko želite web shop koji odgovara vašim potrebama i ciljevima i savršeno odražava identitet vašeg brenda, dovoljno je da kontaktirate reDizajn tim

Izvor: builder.ai

ZATRAŽI PONUDU

Popuni podatke i prvi saznaj za reDizajn novosti!