Boje su jedan od najvažnijih elemenata vizuelnog identiteta svakog brenda. One privlače ciljanu publiku, pomažu u kreiranju prepoznatljivosti, doprinose emocionalnom povezivanju publike sa brendom i komuniciraju vrijednosti brenda.
Dakle, moglo bi se reći da dobar izbor boja ima i te kako snažan uticaj na percepciju brenda i njegov uspjeh na tržištu.
U ovom tekstu, objasnićemo zbog čega je važno da vam psihologija boja bude na umu kada birate boje za svoj web sajt ili logo brenda i dati vam nekoliko savjeta kako da izaberete one koje će ga najbolje predstavljati.
Psihologija boja i web dizajn
Psihologija boja proučava kako različite boje utiču na ljudske emocije i ponašanje. U kontekstu web dizajna, boje igraju veoma važnu ulogu u privlačenju publike, stvaranju dobrog prvog utiska o brendu, prepoznatljivosti, izazivanju određenih emocija, a samim tim i podsticanju željenih reakcija ciljane publike i povećanju stope konverzije.
Poznati brendovi često koriste specifične boje koje su postale sinonim za njihov identitet. Na primjer, Coca-Cola i YouTube su poznati po svojoj crvenoj boji, dok je Facebook prepoznatljiv po plavoj.
Pravi izbor boja za web sajt, logo i ostale elemente vizuelnog identiteta jednog brenda, može značajno poboljšati korisničko iskustvo posjetilaca web stranice, odnosno potencijalnih klijenata/kupaca proizvoda brenda, pomoći u prenošenju željene poruke i doprinijeti uspjehu brenda na tržištu.
Potreban Vam je moderan dizajn?
Zatraži ponuduKada birate boje za web sajt ili logo, važno je imati na umu da svaka boja izaziva specifične emocionalne reakcije i da prenosi određene poruke. Na primjer:
Crvena
Ova boja se koristi za privlačenje pažnje publike. Obično simbolizuje energiju, uzbuđenje i strast, a ljude asocira na opasnost, hitnost i djelovanje. Često se koristi za isticanje važnih elemenata na web stranicama, na primjer za Call-to-Action dugmad.
S obzirom na to da je veoma intenzivna, izaziva intenzivne emocije, ali asocira i na opasnost, pa ne bi trebalo da bude najprisutnija boja na web stranici.
Narandžasta
Narandžasta boja se uglavnom povezuje sa kreativnošću, entuzijazmom, vitalnošću, energijom, uspjehom i ravnotežom. Ona donosi živost i dinamiku bilo kojoj fotografiji, web stranici ili logotipu.
Za razliku od crvene, narandžasta nije agresivna, ali i dalje uspijeva da privuče pažnju, što je čini idealnom za pozive na akciju ili za isticanje važnih dijelova web stranice.
Plava
Plava boja se povezuje sa povjerenjem, smirenošću, skladom i stabilnošću, zbog toga što podsjeća na more ili na nebo. Idealna je za korporativne sajtove i sajtove zdravstvenih institucija ili kompanija iz oblasti medicine.
Ipak, prekomjerna upotreba ove boje može djelovati hladno i depresivno. Na web stranicama, plava se često koristi za logotipe ili navigacione trake, gdje doprinosi tome da korisnici brend doživljavaju pouzdanim, stabilnim i profesionalnim.
Žuta
Žuta asocira na sreću, toplotu, sunčevu svjetlost, energiju i slično. Ona budi srećne emocije, pozitivne misli i podsjeća na ljeto, ali može da se koristi i kao boja upozorenja.
U web dizajnu, često se koristi za isticanje važnih informacija, popusta i specijalnih ponuda, kao pozadinska boja ili okvir na web sajtovima. Prisutna je i u reklamama za dječije proizvode, kao i u logtipima brendova koji akcenat stavljaju na sreću, ljeto, sunce itd.
Međutim, s obzirom na to da je veoma intenzivna, trebalo bi da se koristi oprezno.
Roze
Primarno se koristi za proizvode i usluge namijenjene ženskoj publici, kao što su kozmetika i moda. U psihologiji boja, roze boja se uglavnom veže uz ženstvenost, zaigranost, flert i ljubav.
Ova boja je popularna boja za pakovanje, posebno za igračke, odjeću i kozmetiku namijenjenu djevojčicama i ženama.
Zelena
Zelena boja je simbol prirode i ekološke svijesti, zdravlja i stabilnosti. Ona se često povezuje sa rastom, vitalnošću i plodnošću. Smatra se da smiruje i doprinosi osjećaju sigurnosti.
Kada je u pitanju web dizajn, odnosno web stranice, zelenu boju uglavnom koriste brendovi koji žele da prenesu poruku održivosti, ekološke svijesti ili zdravog načina života. Često se koristi kao boja logotipa ili pozadina, kako bi se istakla povezanost sa prirodom i zdravljem.
Crna
Crna je boja koja simbolizuje sofisticiranost, luksuz, moć, eleganciju, ozbiljnost, autoritet, misteriju i slično. Često se koristi za luksuzne proizvode i brendove koji žele da odaju utisak visokog kvaliteta i prestiža.
U kontekstu web dizajna, crna se koristi s ciljem stvaranja elegantnog i modernog dizajna, često u kombinaciji sa zlatnim, srebrnim ili bijelim elementima, radi kontrasta i isticanja važnih dijelova.
Bijela
Bijela boja simbolizuje čistoću, mir, jednostavnost i nevinost. Pored toga, vezuje se za minimalizam, svježinu i otvorenost.
U modernom web dizajnu se koristi veoma često, kako bi se stvorio utisak jednostavnosti i jasnoće, ali i sofisticiranosti. Uglavnom se koristi za pozadine, kako bi istakla tekst i druge vizuelne elemente, omogućavajući jednostavnu navigaciju i čitljivost.
Takođe, bijela se koristi u kreiranju vizuelnog identiteta kompanija koje se bave medicinom, kako bi se prenijela poruka sterilnosti, čistoće i pouzdanosti.
Siva
Siva boja označava neutralnost i ravnotežu, ozbiljnost i pouzdanonst. Smara se da budi osjećaj smirenosti.
Često se koristi u poslovnim i korporativnim okruženjima, upravo zbog toga što asocira na nešto pouzdano i ozbiljno.
U web dizajnu, tačnije na web stranicama i u dizajnu logotipova, siva se uglavnom koristi kao neutralna pozadina ili u kombinaciji sa svjetlijim bojama, s ciljem stvaranja elegantnog i sofisticiranog izgleda.
Dakle, razumijevanje ovih asocijacija pomaže dizajnerima da izaberu boje koje će najbolje komunicirati željenu poruku i podsticati odgovarajuće reakcije posjetilaca web stranice.
Kombinovanje boja
Važno je znati da nije dovoljno samo izabrati boje. Naime, potrebno je znati kako ih kombinovati. Kombinovanje boja je zapravo najvažniji aspekt web dizajna koji značajno utiče na to kako će ga publika doživjeti.
Razumevanje osnovnih principa boja, kao što su točak boja, harmonija boja i paleta boja, može pomoći u kreiranju estetski prijatnog i efikasnog dizajna.
Točak boja
Točak boja je točak koji prikazuje odnose između boja. Sastoji se od primarnih boja (crvena, plava i žuta), sekundarnih boja (boje nastale miješanjem primarnih boja – zelena, narandžasta i ljubičasta) i tercijarnih boja (boje nastale miješanjem primarne i sekundarne boje). Točak boja pomaže u identifikovanju različitih kombinacija boja koje se mogu koristiti u dizajnu.
Harmonija boja
Harmonija boja se odnosi na estetski prijatne kombinacije boja koje stvaraju vizuelni balans i sklad. Kada su boje u harmoniji, one rade zajedno kako bi stvorile oku ugodan i efektan vizuelni utisak, bez obzira na kontekst u kojem se koriste. Postizanje harmonije boja zahtijeva razumijevanje teorije boja i pravilnu primjenu principa kombinovanja boja.
Paleta boja
Paleta boja predstavlja skup boja koje se koriste u dizajnu, a izabrane su tako da stvaraju estetski balans. Dobra paleta boja doprinosi koherentnosti dizajna i pomaže u izazivanju željenih emocija i reakcija.
Ukoliko želite da se pridržavate osnovnih principa kombinovanja boja, možete koristiti neke od sljedećih kombinacija:
- Monohromatska kombinacija
Monohromatska kombinacija koristi različite nijanse, tonove i intenzitet jedne boje. Ova tehnika stvara jednostavan i elegantan dizajn.
Monohromatske kombinacije su idealne za projekte u kojima je cilj postizanje minimalističkog dizajna i situacije gdje je potrebna vizuelna harmonija.
- Analogna kombinacija
Analogna šema koristi boje koje se nalaze jedna pored druge na točku boja. Ove boje imaju slične tonove i stvaraju prirodnu i harmoničnu sliku. Analogna kombinacija boja je odlična za brendove koji žele da njihov dizajn ciljanu publiku asocira na mir, stabilnost i slično.
- Komplementarna kombinacija
Komplementarna kombinacija koristi boje koje se nalaze nasuprot jedna drugoj na točku boja. Ove boje stvaraju veliki kontrast i dinamičnost. Komplementarne kombinacije su idealne za isticanje važnih elemenata i privlačenje pažnje.
- Split-komplementarna kombinacija
Split-komplementarna šema koristi jednu osnovnu boju i dvije boje koje su susjedne njenoj komplementarnoj boji. Ova tehnika je pogodna za dizajne koji žele da budu dinamični, ali ne previše napadni.
- Triadna kombinacija
Triadna kombinacija koristi tri boje koje su jednako udaljene na točku boja. Ova kombinacija stvara balansiran, šaren i živopisan dizajn. Triadne kombinacije su idealne za dinamičan, ali uravnotežen dizajn.
- Tetradna kombinacija
Tetradna šema koristi četiri boje koje su raspoređene u pravougaoniku na točku boja, uključujući dva para komplementarnih boja. Ovo omogućava bogat i zanimljiv dizajn sa puno kontrasta i harmonije. Tetradne kombinacije su pogodne za složene dizajne sa mnogo elemenata.
Kako izabrati pravu boju za web sajt/logo?
Sada kada ste se upoznali sa osnovnim principima psihologije i anatomije boja, donosimo vam nekoliko koraka koji će vam olakšati izbor boja za vaš web sajt, logo ili cjelokupni vizuelni identitet brenda:
1. Definišite identitet svog brenda
Kao što smo već naveli, boje vašeg brenda su odraz njegovog identiteta. Razmislite o vrijednostima, porukama i pričama koje želite da prenesete i napravite listu pridjeva koji opisuju karakter vašeg brenda, kao kada biste opisivali neku osobu. Kako želite da vas publika doživljava? Šta vas izdvaja od konkurencije?
Primjer: Moj brend je pouzdan, originalan, ekološki osviješten, inovativan itd.
2. Istražite značenje boja
Sada kada ste identifikovali vrijednosti vašeg brenda, vrijeme je da izaberete boje koje će ih osvijetliti. U tom procesu, vrijedi detaljnije pogledati teoriju boja i principe psihologije boja za uobičajena značenja boja.
Međutim, važno je napomenuti da psihologija boja ipak nije egzaktna nauka i ne postoji jedno pravilo koje precizno definiše šta koja boja znači i kako će vaša ciljana publika to doživjeti.
Ovdje na scenu stupaju kombinacije boja, jer pomažu u postizanju izgleda koji izaziva određene emocije, i trendovi u korišćenju boja.
Da bismo vam pomogli u izboru prave palete boja za vaš biznis, evo kratkog pregleda popularnih boja po industrijama:
- E-commerce sajtovi: Često koriste crvenu i žutu za privlačenje pažnje na promotivne ponude i popuste. Plava i zelena mogu se koristiti za stvaranje osjećaja sigurnosti prilikom kupovine.
- Korporativni sajtovi: Koriste plavu i sivu za stvaranje profesionalnog i pouzdanog imidža. Zelena se može koristiti za isticanje održivosti i društvene odgovornosti.
- Sajtovi zdravstvenih ustanova/kompanija iz oblasti medicine: Koriste plavu i bijelu koje asociraju na čistoću, pouzdanost i smirenosti. Zelena se često koristi u farmaceutskoj industriji ili ukoliko se akcenat stavlja na prirodne pristupe liječenju. Popularna je i narandžasta, koja simbolizuje vitalnost i energiju.
- Sajtovi brendova iz prehrambene industrije: Mnoge kompanije iz prehrambene industrije biraju tople boje koje privlače pažnju i bude apetit, kao što su crvena, narandžasta i žuta. Ukoliko se radi o brendovima koji su veganski, odnosno vegetarijanski, ili promovišu zdravu ishranu, često se bira zelena boja, a plava ili roze ukoliko se radi o brendovima koji prodaju slatkiše i deserte.
- Moda i ljepota: Brendovi koji pripadaju industriji mode i ljepote često koriste crnu kako bi istakli sofisticiranost i glamur, ali i tople boje kao što su crvena, narandžasta i roze koje asociraju na strast, samopouzdanje ili uzbuđenje.
- Visoka tehnologija: Kompanije iz ove industrije najčešće biraju plavu, koja uliva povjerenje, ali i asocira na inteligenciju i efikasnosti. Koriste se i narandžasta, koja je topla i optimistična, i ljubičasta, koja se obično povezuje sa kvalitetom i kreativnošću.
3. Pronađite inspiraciju
Prije nego što izaberete boje za svoj brend, istražite palete boja konkurencije i razmislite o tome šta ih čini privlačnim/uspješnim. Osim toga, možete koristiti online alate za generisanje paleta boja kako biste pronašli inspiraciju i zanimljive kombinacije.
4. Izaberite primarnu boju
Trebalo bi da vaša primarna boja bude ona koja najbolje odražava vašu djelatnost i poruke koje želite da prenesete. Eksperimentišite sa različitim nijansama i tonovima kako biste pronašli savršenu boju.
Primarna boja vašeg brenda, ili osnovna boja, je ona čija simbolika najbolje opisuje vrijednosti vašeg brenda. Razmislite o prepoznatljivoj Tiffany plavoj ili Pinterest crvenoj.
5. Izaberite sekundarne boje
Kada izaberete primarnu boju, izaberite i dvije do četiri boje koje će je pratiti. Ove boje će dopunjavati vašu primarnu boju i mogu se pojavljivati pored nje ili nezavisno. Sekundarne boje brenda mogu ići u nekoliko različitih pravaca:
- Analogna šema boja: Ovo su boje bliske varijanti vaše primarne boje. To znači da, ako je vaša primarna boja svijetlocrvena, možete dodati druge tople boje (poput narandžaste i žute) koje pripadaju istoj porodici boja.
- Monohromatska šema boja: Ovo su različite nijanse i tonovi vaše primarne boje. Na primjer, ako je vaša primarna boja plava, vaše sekundarne boje mogu biti svijetloplava i tamnoplava.
- Kontrastne šeme boja: Kontrastne boje su komplementarne boje (nalaze se nasuprot jedna drugoj na točku boja) ili šarene, jednako živopisne nijanse. Ovaj izbor boja će vašem brendu dati zabavan i moderan izgled.
6. Izaberite neutralne boje
Kada se sastavlja paleta boja za brend, fokus je najčešće na glavnim bojama. Međutim, neutralne boje su takođe važne, jer one pokrivaju većinu vaše komunikacije (poput boje pisanog teksta) i pojavljivaće se u pozadini većine vaših materijala.
Neutralne boje su obično bijela ili crna, često kombinovane sa nekoliko nijansi sive.
7. Testirajte paletu
Kada izaberete boje, testirajte ih u nekoliko različitih kombinacija, kako biste bili sigurni da se međusobno dopunjuju i prenose poruku koju ste željeli.
Da bi vaš web sajt bio u potpunosti funkcionalan, trebalo bi da testirate svoju paletu i uvjerite se da je sve pregledno, jasno i čitljivo. Postoji mnogo online resursa i dodataka za pregledače koji testiraju kontrast boja. Contrast Checker i Colour Contrast Analyser su dva alata koja preporučujemo.
Ukoliko izbor boja za web sajt i logo i dalje bude nepremostiva prepreka u izgradnji željenog vizuelnog identiteta vašeg brenda, kontaktirajte naš tim stručnjaka.
Naši web dizajneri imaju mnogo iskustva u kreiranju vizuelnih rješenja koja privlače ciljanu publiku i ostavljaju na nju trajan utisak. Učinićemo da vaš brend dobije pažnju koju zaslužuje!