U poslovnom svijetu danas, digitalno prisustvo je jedno od najvažnijih sredstava za privlačenje i zadržavanje publike, odnosno potencijalnih klijenata ili kupaca.
S obzirom na to da potrošači sve više vremena provode online, ozbiljne kompanije ulažu ogromne napore da unaprijede svoj web identitet. Kada su u pitanju web sajtovi, preduzimaju sve potrebne korake kako bi optimizovale korisničko iskustvo i učinile da posjetioci dožive njihov sajt kao intuitivan, pouzdan i koristan.
Prvi korak ka optimizaciji korisničkog iskustva posjetilaca određenog sajta je razumijevanje psihologije korisnika, tj. njihovog ponašanja dok borave na sajtu.
Naime, razumijevanjem ponašanja korisnika, vlasnici web sajtova mogu da poboljšaju efikasnost sajta, unaprijede navigaciju, optimizuju sadržaj i povećaju stopu konverzije.
Da bi se to postiglo, neophodna je analiza ponašanja posjetilaca na sajtu, koja omogućava sagledavanje svakog aspekta korisničkog iskustva iz ugla samih korisnika.
Želite na prvu stranicu Google-a, a ne znate kako?
Procjena projektaU nastavku teksta saznaćete više o ovoj temi.
Ponašanje posjetilaca web sajta
Ponašanje posjetilaca određenog web sajta može se definisati kao skup aktivnosti koje preduzimaju dok borave na tom web sajtu.
Razumijevanje ovih aktivnosti je veoma važno jer omogućava da se identifikuju najpopularnije sekcije sajta, najčešći obrasci navigacije, kao i potencijalni problemi prisutni na sajtu koji mogu biti razlozi zbog kojih korisnici često napuštaju sajt.
Na ovaj način, vlasnici web sajtova stiču uvid u to šta posjetioce najviše privlači, koji sadržaji ih zadržavaju duže na sajtu i šta ih navodi da preduzmu određene radnje, kao što su klik na linkove, prijava na newsletter ili kupovina proizvoda.
Razumijevanje ponašanja posjetilaca takođe može otkriti suptilnije aspekte korisničkog iskustva, kao što su uticaj dizajna i sadržaja na zadržavanje posjetilaca, najčešći razlozi za napuštanje stranice i eventualne poteškoće u navigaciji.
Svi ovi podaci su izuzetno značajni za optimizaciju korisničkog iskustva.
Analiza korisničkog ponašanja
Analiza ponašanja posjetilaca predstavlja metodu sprovođenja kvalitativnog istraživanja ponašanja posjetilaca na sajtu.
Ova analiza koristi više kvalitativnih alata koji pomažu u praćenju performansi sajta, razumijevanju ponašanja posjetilaca na sajtu, identifikovanju poteškoća u korisničkom iskustvu i uspostavljanju kontakta s posjetiocima radi povratnih informacija i sugestija.
Nakon toga, sve prikupljene informacije se koriste za optimizaciju UX-a na cijelom sajtu.
Ona takođe pruža jasnu sliku o tome kako najvažnije stranice poput početne, stranica proizvoda, odredišnih stranica i slično, funkcionišu u smislu angažovanja posjetilaca i rješavanja njihovih problema.
Kvantitativne i kvalitativne metode analize korisničkog ponašanja
Prije nego što pređemo na detalje o analizi ponašanja posjetilaca, važno je razumjeti razliku između kvantitativnih i kvalitativnih metoda analize korisničkog ponašanja.
Kvantitativno istraživanje uključuje korišćenje alata poput Google Analytics, određenih vrsta anketa poput NPS anketa, anketa sa skalama za ocjenjivanje i drugih alata koji pružaju numeričke podatke o performansama sajta.
Podaci prikupljeni kroz kvantitativno istraživanje pokazuju kako vaš sajt i različite stranice na njemu funkcionišu, dajući brojke kao što su bounce rate, stopa konverzije, stopa napuštanja korpe, stopa napuštanja formulara, broj pregleda stranica, stopa pretplate i slično.
Međutim, ovi brojevi daju uvid samo u trenutno stanje na sajtu, ali ne objašnjavaju razloge zašto je stanje takvo kakvo jeste. Tu na scenu stupa kvalitativno istraživanje.
Kvalitativno istraživanje podrazumijeva korišćenje metoda istraživanja koje prate ponašanje korisnika (engl. visitor tracking) tokom cijelog njihovog putovanja kroz sajt, s ciljem otkrivanja poteškoća u korisničkom iskustvu.
Ono omogućava da se „uđe u cipele“ posjetilaca, vidi ono što su oni vidjeli, doživi njihovo iskustvo i dobiju rezultati koji se mogu testirati i primijeniti u fazi optimizacije.
Svaki put kada posjetilac dođe na vaš sajt, softver za praćenje posjetilaca mapira cijelo njegovo online putovanje.
Kvalitativno istraživanje omogućava da direktno od posjetilaca saznate šta im se na sajtu dopalo, šta im se nije dopalo, šta treba testirati radi optimizacije i još mnogo toga.
Ono pruža direktna uzročno-posljedična objašnjenja za numeričke podatke dobijene kvantitativnim istraživanjem. Na ovaj način možete izvući maksimum iz postojećeg prometa na sajtu, bez potrebe za ulaganjima u novi promet.
Praćenje posjetilaca
Praćenje posjetilaca (engl. visitor tracking) odnosi se na proces praćenja aktivnosti i karakteristika posjetilaca na sajtu. Ovim putem vlasnici sajta stiču dublji uvid u potrebe i zahtjeve posjetilaca.
Praćenje posjetilaca takođe pruža informacije o tome kako je posjetilac dospio na sajt, koji su njegovi geografski i demografski podaci, starosna dob, uređaj koji koristi i slično.
Analiza ponašanja posjetilaca omogućava vlasnicima sajta da identifikuju kako posjetioci tumače i koriste sajt, te im pomaže da preduzmu potrebne korake za optimizaciju sajta.
U nastavku su navedene 3 prednosti praćenja aktivnosti posjetilaca na sajtu.
Performanse sajta
Praćenje posjetilaca je jedan od najboljih načina za procjenu performansi vašeg sajta. Ono vam omogućava da vidite da li se ljudima dopada sajt i proizvodi, kao i da li uspijevaju da pronađu ono zbog čega su došli.
Analitika sajta
Praćenje ponašanja i demografskih podataka posjetilaca može vam pomoći da donosite bolje poslovne odluke. Na primjer, možete pratiti koji sadržaji privlače promet i identifikujete oblasti koje treba unaprijediti.
Oglašavanje
Podaci o posjetiocima takođe su korisni prilikom planiranja plaćenih oglasa na različitim platformama. Omogućavaju ciljanje pravih grupa, čime se povećavaju šanse za angažman i konverzije.
Osnovne informacije koje sajt može prikupiti o posjetiocima uključuju istoriju pretrage, lokaciju, interesovanja korisnika i vrijeme provedeno na sajtu.
4 najbolja analitička alata za procjenu ponašanja posjetilaca
Postoje 4 sjajna alata pomoću kojih možete sprovesti kvalitativnu analizu ponašanja posjetilaca na web sajtu, a to su toplotne mape, snimanje sesije, ankete na sajtu i analiza formulara.
Toplotne mape sajta
Alat koji se najčešće koristi je toplotna mapa sajta. Ovaj alat prati ponašanje posjetilaca, poput skrolovanja, klikova, pomjeranja miša i slično, te vizuelno predstavlja podatke pomoću različitih boja koje prikazuju tačne aktivnosti posjetilaca na sajtu.
Postoji 5 različitih vrsta toplotnih mapa:
A. Standardna toplotna mapa
Ova mapa vizuelno prikazuje prikupljene podatke o ponašanju posjetilaca na različitim stranicama sajta pomoću skale toplih i hladnih boja.
Najtoplija boja označava mjesta na sajtu gdje posjetioci provode najviše vremena, dok hladnija boja označava područja s najmanje interakcije. Toplotne mape pomažu da identifikujete dijelove vaših stranica koji privlače najviše pažnje.
Ove uvide možete koristiti za donošenje odluka o optimizaciji, kao što su postavljanje CTA dugmadi, raspoređivanje linkova i slika, uklanjanje suvišnih informacija i drugo.
B. Scrollmap (mapa skrolovanja)
Scrollmap predstavlja skrolovanje posjetilaca bojama i odražava procentualnu distribuciju posjetilaca po stranici u zavisnosti od toga koliko su daleko skrolovali. Ona pomaže da saznate koliko daleko posjetioci skroluju po stranici, koji dijelovi privlače najviše pažnje, koje dijelove stranice ne gledaju i slično.
Ove informacije vam pomažu da identifikujete najbolja mjesta za CTA dugmad, optimalnu dužinu stranica, najbolju dužinu za blog postove itd.
C. Clickmap (mapa klikova)
Mape klikova pružaju podatke o tome kako posjetioci komuniciraju sa stranicama u realnom vremenu. One prate klikove posjetilaca i pomažu da saznate na koje sekcije stranice posjetioci klikću najviše, a na koje najmanje, na koje slike klikću, koje linkove često posjećuju, gdje se nalaze navigacione praznine i drugo.
Ovi uvidi vam omogućavaju da optimizujete stranice i cjelokupno korisničko iskustvo, tako što pomažu da provjerite jesu li CTA dugmad postavljena u najviše korišćene sekcije, da li su određeni linkovi postavljeni na dobra mjesta i da li navigacija sajta ispunjava očekivanja posjetilaca.
D. Mouse tracking heatmap (mapa praćenja miša)
Mapa praćenja miša prikazuje kako se pokazivač miša kreće po stranici. Na osnovu kretanja kursora, ova mapa pomaže da otkrijete gdje posjetioci provode najviše, a gdje najmanje vremena, kroz koje sekcije prolaze bez zaustavljanja i slično.
Ove informacije pomažu u identifikovanju popularnih sekcija stranica u kojima možete postaviti važne sadržaje, primarna CTA dugmad i slično. Takođe pomažu da identifikujete elemente koji su zbunjujući, suvišni ili stvaraju poteškoće u korisničkom iskustvu.
E. Eye-tracking heatmap (mapa praćenja pogleda)
Mapa praćenja pogleda pomaže da identifikujete mjesta na kojima se pogled posjetilaca zadržava duže, elemente koji im odvraćaju pažnju sa važnog sadržaja i slično.
Sve ovo se prati na osnovu dužine i učestalosti zadržavanja pogleda, a zatim grafički predstavlja kao tople i hladne tačke.
Ovakve mape mogu da vam pomognu da otkrijete na šta su posjetioci najviše fokusirani i da li ih bilo koji element na stranici ometa, te da najvažnije elemente postavite u najpopularnije sekcije sajta.
Snimanje sesija
Snimanje sesija omogućava bilježenje sesija korisnika i posjetilaca na vašem sajtu, što kasnije može biti analizirano radi boljeg razumijevanja interakcije posjetilaca sa sajtom.
Snimanje sesija ne samo da omogućava razumijevanje ponašanja posjetilaca, već i identifikovanje propusta i pronalaženje objašnjenja za različite metrike na različitim stranicama.
Anketa na sajtu
Ankete na sajtu su najdirektniji način za prikupljanje povratnih informacija od posjetilaca i za procjenu njihovog iskustva na vašem sajtu. Postoji nekoliko tipova anketa na sajtu, a najčešće se koriste iskačuće i vidžet ankete.
Iskačuće ankete se pojavljuju na ekranu posjetilaca dok su aktivni na pretraživaču. U zavisnosti od podešavanja, ove ankete se mogu pojaviti bilo gdje tokom posjete sajtu.
Vidžet ankete se pojavljuju kao mali vidžet u uglu stranice, a proširiće se samo kada posjetilac klikne na njih. Vidžet ankete omogućavaju posjetiocima da sami odluče da li i kada žele da daju povratne informacije.
Analitika formulara na sajtu
Pored navedenih kvalitativnih alata, analitika formulara na sajtu omogućava detaljan uvid u formulare koje posjetioci ispunjavaju, pružajući vam podatke u vezi sa konverzijama.
Ova analitika bilježi važne metrike kao što su vrijeme interakcije, vrijeme oklijevanja, stopa napuštanja, ukupno vrijeme provedeno na svakom polju formulara i slično.
Ove metrike, kada se kombinuju sa uvidima generisanim pomoću drugih alata za analizu ponašanja posjetilaca, mogu vam pomoći u donošenju odluka u vezi sa optimizacijom cjelokupnog iskustva ispunjavanja formulara i na taj način pvećati šanse za konverziju.
Korišćenjem analitike formulara možete identifikovati nepotrebna polja, polja u kojima posjetioci provode najviše vremena i slično.
Zaključak
Dakle, jasno je da je razumijevanje psihologije korisnika na web sajtu neophodno za optimizaciju korisničkog iskustva i povećanje stope konverzije.
Analizom ponašanja posjetilaca – uz pomoć alata poput toplotnih mapa, mapa klikova, praćenja sesija i anketa – vlasnici web sajtova mogu dobiti uvid u to kako posjetioci reaguju na sadržaj, doživljavaju navigaciju i gdje se suočavaju s poteškoćama.
Kombinacija kvantitativnih i kvalitativnih metoda analize korisničkog ponašanja pruža detaljnu sliku o tome šta na sajtu funkcioniše, a šta treba unaprijediti.
U konačnici, ova analiza omogućava prilagođavanje sajta korisničkim potrebama, što dovodi do većeg angažmana posjetilaca i efikasnijih marketinških rezultata.
Želite da vaš sajt privuče više posjetilaca i pruži im sjajno korisničko iskustvo? Naš tim koristi najnovije alate i tehnike analize korisničkog ponašanja uz pomoć kojih svaka platforma platforma postaje atraktivna i funkcionalna.
Dozvolite nam da se pobrinemo za svaki detalj vašeg sajta – kontaktirajte nas danas i unaprijedite svoje online poslovanje!