15 pitanja koja treba postaviti klijentu prije prihvatanja projekta - reDizajn
logo

Zajedno gradimo vaš uspješan online biznis!

web-development
web-development
redizajn
Google ads
seo-optimizacija
dizajn
seo-optimizacija
hosting
Google ads
WordPress-logotype-wmark

Kada razmatrate saradnju sa novim klijentom, odnosno rad na projektu koji podrazumijeva dizajn novog ili redizajn postojećeg sajta, važno je da prije prihvatanja projekta klijentu postavite prava pitanja. 

Naime, postavljanje adekvatnih pitanja omogućava vam da bolje razumijete klijentove ciljeve, izazove i potrebe, što rezultira dizajnom koji zaista odgovara njihovom poslovanju i korisnicima. 

U nastavku vam donosimo 15 pitanja koja će vam pomoći da prije početka saradnje dobijete najvažnije informacije i postavite temelje za kvalitetan i efikasan rad.

1. Koji su vaši najvažniji ciljevi?

Razgovor započnite ovim pitanjem, jer će vam ono pomoći da postavite zajednički okvir i cilj. Fokusirajte se na širu sliku i krajnje ciljeve, umjesto da odmah pričate o izgledu sajta. 

Pitajte klijenta da li mu je glavni cilj veća prepoznatljivost brenda, isticanje među konkurencijom, povećanje online prodaje ili nešto treće. Razgovarajte o njegovoj misiji i razlozima zbog kojih je pokrenuo poslovanje.

Jasno definisani ciljevi su važni i za vas – ako ih ne prepoznate na početku, lako se možete udaljiti od klijentovih potreba i zamisli. 

Potrebna Vam je profesionalna izrada web shop-a?

Saznaj više

2. Koji su vaši najveći izazovi ili problemi?

Kada znate šta klijent želi da postigne, sljedeći korak je da otkrijete šta ga u tome sprečava, odnosno koji su njegovi najveći izazovi ili problemi. Možda ćete ovo pitanje morati da postavite na nekoliko načina kako biste ga podstakli na dublje razmišljanje. Treba da otkrijete suštinu problema kako biste ponudili najbolje rješenje.

sastanak
Photo by charlesdeluvio from Unsplash

3. Čime se vaše preduzeće bavi?

Dizajn sajta treba da odražava osnovne vrijednosti brenda. Zbog toga je korisno čuti kako klijent opisuje svoj posao sopstvenim riječima. Njihov izbor riječi može vam pomoći da prepoznate najvažnije poruke koje treba istaći na naslovnoj stranici i prateće poruke za druge sekcije sajta.

4. Šta vas izdvaja od konkurencije?

Saznajte šta klijenta, odnosno brend, čini posebnim – ne samo u pogledu proizvoda ili usluga koje nudi, već i kada su u pitanju vrijednosti za koje se zalaže. Možda se od konkurencije razlikuje po tome koje materijale koristi, po načinu proizvodnje, odnosu prema očuvanju životne sredine i slično. 

5. Koji konkurent vas inspiriše?

Jedna od najvećih grešaka u dizajnu je kopiranje konkurencije. Međutim, važno je analizirati konkurente koje klijent cijeni, jer je to jedan od najboljih načina za razvijanje strategije koja će mu pomoći da se izdvoji na tržištu.

6. Koja je vaša ciljna publika?

Postavljanje pitanja o ciljnoj publici prije nego što prihvatite projekat važno je zbog toga što vam omogućava da procijenite da li je klijentova vizija jasna i da li je u skladu sa vašim načinom rada. 

Ako klijent ne zna kome se obraća, postoji rizik od toga da se dizajn i sadržaj sajta kreiraju nasumično, bez jasnog pravca, što može dovesti do loših rezultata.

Takođe, razumijevanje publike vam pomaže da planirate strukturu, funkcionalnosti i vizuelni identitet sajta tako da od starta budu usmjereni ka zadovoljstvu korisnika. 

Ovo vam omogućava da klijentu ponudite kvalitetnija rješenja i postavite realna očekivanja. Na kraju, jasno definisana publika znači efikasniji dizajn, bolji UX i veće šanse za uspjeh.

pretraga publike
Photo by 2H Media from Unsplash

7. Koji sajtovi vam se dopadaju i zašto?

Prije nego što prihvatite projekat, važno je da razumijete klijentove estetske preferencije. Ono što klijent smatra na primjer „modernim“ ili „elegantnim“ može se značajno razlikovati od vaše vizije, pa je važno uskladiti očekivanja.

Zamolite ga da vam pošalje nekoliko primjera sajtova koji mu se dopadaju, uz kratko objašnjenje šta mu se posebno sviđa – da li je to tipografija, raspored elemenata ili neka specifična funkcionalnost.

Ako imate bogat portfolio, podijelite sa njim relevantne primjere vašeg rada kako biste lakše definisali zajednički pravac i bili sigurni da će konačno rješenje u potpunosti odgovarati njegovim potrebama.

8.  Koje funkcionalnosti su vam apsolutno neophodne na sajtu?

Klijent ne mora unaprijed da zna svaku funkciju na svakoj stranici, ali je važno da identifikujete ključne elemente bez kojih sajt ne bi mogao da ispuni svoju svrhu.

Budući da već razumijete ciljeve klijenta, možete mu dati stručnu preporuku o tome koje funkcionalnosti su neophodne kako bi sajt bio efikasan. Ovo može uključivati online plaćanja, rezervacije, blog sekciju ili druge specifične alate koji će podržati njihov poslovni model i korisničko iskustvo.

9. Koliki vam je budžet?

Razumijevanje budžeta klijenta neophodno je za procjenu obima projekta i usklađivanje očekivanja. Na osnovu toga možete odrediti nivo složenosti dizajna, funkcionalnosti i vrijeme potrebno za realizaciju.

Jedna od opcija je da klijentu postavite direktno pitanje o budžetu, dok druga podrazumijeva da vi prvi predstavite svoje cjenovne pakete i objasnite šta svaki od njih uključuje – od procesa rada do finalnih isporuka.

kancelarija
Photo by Cherrydeck from Unsplash

Transparentnost u cijenama pomaže klijentima da sagledaju vrijednost vaše usluge. Umjesto da prepuštate njima da određuju cijenu, vi kao profesionalac možete voditi razgovor pokazujući im konkretne primjere prethodnih projekata.

10. Kada želite da sajt bude objavljen?

Iako neki projekti nemaju stroge rokove, određeni klijenti mogu imati specifične datume, kao što su lansiranje novog proizvoda ili važan događaj za koje žele da njihov sajt bude spreman. Ovo pitanje vam pomaže da procijenite da li možete da ispoštujete taj rok ili je potrebno da predložite kasniji datum.

Ako ste već angažovani na drugim projektima, može se desiti da klijent mora da sačeka nekoliko sedmica. Međutim, to vrijeme može da iskoristi tako što će pripremiti sadržaj, prikupiti potrebne informacije, fotografisati proizvode itd.

Ako klijent nema fiksni rok, možete mu predložiti standardni vremenski okvir ili kreirati prilagođeni plan, zasnovan na vašem prethodnom iskustvu i specifičnostima projekta.

11. Da li imate stilski vodič ili postojeće slike?

Klijent možda već posjeduje digitalni stilski vodič koji obuhvata logo, boje, tipografiju, kao i arhivu fotografija proizvoda ili tima. Važno je procijeniti da li su ovi materijali dovoljno kvalitetni da podrže nove ciljeve ili je potrebno da ih osvježi.

Redizajn sajta

Ako je potrebno izvršiti redizajn web-sajta, to može zahtijevati dodatno vrijeme i budžet. 

U tom slučaju, klijentu postavite i sljedeća pitanja:

12. Koje sisteme vaš sajt koristi ?

Razumijevanje sistema na kojima je baziran klijentov sajt može da vam ukaže na to da li oni odgovaraju njegovim trenutnim potrebama ili je neophodna migracija sajta

radna atmosfera
Photo by CoWomen from Unsplash

Takođe, ovo pitanje vam pomaže da procijenite nivo tehnološke pismenosti klijenta. Na primjer, ako klijent želi da samostalno ažurira svoj sajt nakon lansiranja, idealna opcija su low-code ili no-code platforme, jer omogućavaju jednostavno korišćenje. 

13. Da li ste zadovoljni trenutnom tehničkom infrastrukturom sajta?

Ovo pitanje će vam pomoći da ustanovite da li su potrebni novi alati ili provajderi kako bi se poboljšale performanse sajta ili iskustvo upravljanja sajtom. 

Imajte na umu da alati koje preporučujete treba da odgovaraju dugoročnim potrebama vašeg klijenta, a ne samo vašim dizajnerskim preferencijama. 

14. Da li postoji nešto što trenutno ne možete da uradite, a željeli biste?

Ovo pitanje vam pomaže da saznate šta na trenutnom sajtu smeta vašem klijentu. Odgovor na ovo pitanje može vam otkriti da trenutna platforma ograničava potencijal poslovanja i da im je potrebno više od vizuelnog redizajna.

15. Šta vam se sviđa, a šta ne, u vezi sa dizajnom vašeg sajta?

Ovo pitanje može da vam pomogne da bolje razumijete klijentove estetske preferencije i očekivanja u vezi sa funkcionalnostima. Da li postoje boje koje im se ne dopadaju? Da li je sadržaj zastario? Da li su navigacija ili UX komplikovani? 

Dakle, postavljanjem pravih pitanja prije nego što prihvatite projekat, možete steći jasniju sliku o potrebama, željama i izazovima vašeg klijenta. Ova pitanja su korisna za postavljanje realnih očekivanja i izgradnju međusobnog povjerenja. 

S obzirom na to da je svaki projekat jedinstven, uvijek je važno odabrati pristup koji je prilagođen specifičnostima svakog klijenta, kako bi se postigao najbolji mogući rezultat.

Ukoliko vam se ovaj tekst dopao, čitajte i druge na našem blogu. S druge strane, ukoliko ste ovdje zbog toga što vam treba izrada web stranice, redizajn postojeće, izrada online prodavnice, usluga grafičkog dizajna i slično, kontaktirajte reDizajn tim

Inspo tekst: WIX STUDIO

ZATRAŽI PONUDU

Popuni podatke i prvi saznaj za reDizajn novosti!