Da li vaš sajt prolazi test pijanog korisnika? (i zašto bi trebalo da prođe) - reDizajn

Zamislite sljedeću situaciju: Petak je veče, izašli ste sa prijateljima, atmosfera je opuštena, čaše su se napunile nekoliko puta i odlučili ste da baš u tom trenutku kupite karte za koncert omiljenog benda ili avionsku kartu. Otvarate prvi sajt… i ne znate gdje da kliknete. Drugi vas zbunjuje animacijama. Treći se sporo učitava. Na kraju, odustajete.

Sada zamislite da taj sajt nije tuđi, nego vaš.

Ukoliko pijan korisnik ne može da se snađe na vašem web sajtu i da lako obavi željenu radnju, velike su šanse da ni korisnik koji je umoran, u žurbi ili ometen svakodnevnim obavezama to neće moći. 

Potrebna Vam je moderna web stranica?

Zatraži ponudu

Upravo tu nastupa zanimljiv, ali i vrlo ozbiljan UX (user experience) koncept pod nazivom: The User Is Drunk, takozvani test pijanog korisnika. 

U ovom tekstu ćemo vam objasniti:

  • Šta je test pijanog korisnika i kako je nastao;
  • Zašto je važan za svaki ozbiljan sajt ili digitalni proizvod;
  • Kako da testirate sopstveni sajt na ovaj način;
  • I kako vaš biznis može imati konkretne koristi ako ga dizajnirate s mišlju da je njegov budući korisnik… pa, malo pripit.

person holding black iPad
Photo by Taras Shypka on Unsplash

Nastavite da čitate i saznajte više. 

Šta je test pijanog korisnika (i ko ga je osmislio)?

Test pijanog korisnika, poznat i kao The User Is Drunk, postao je popularan zahvaljujući Ričardu Litaueru, front-end developeru koji je 2015. godine lansirao sajt TheUserIsDrunk.com i ponudio zanimljivu uslugu: da testira vaš sajt dok je pod uticajem alkohola.

Njegova logika je bila jednostavna:

„Tvoj sajt treba da bude toliko jednostavan da i pijan čovjek može da ga koristi.”

Iako je ideja djelovala kao šala, interesovanje je bilo ogromno. Litauer je u kratkom vremenskom roku dobio toliko zahtjeva da je morao da obustavi narudžbe. Njegova poruka bila je jasna – ako tvoj sajt lako može da koristi neko pod uticajem alkohola, može ga koristiti svako.

Ali testiranje proizvoda u stanju smanjene pažnje nije potpuno nova stvar. Još 2010. godine, Alister Letvud je predložio da se učesnici fokus grupa dovedu u stanje opuštenosti pod uticajem alkohola da bi se bolje razumjele stvarne reakcije korisnika. A 2013. godine, Vil Dejbl je snimio YouTube video „The User is Drunk“ koji je dodatno proširio ovaj koncept.

Zašto je test pijanog korisnika toliko važan za UX dizajn?

Test pijanog korisnika je veoma važan za UX dizajn iz nekoliko razloga:

1. Pijan korisnik = prosječan korisnik u svakodnevnom životu

Ne treba vam zaista pijan korisnik da biste shvatili ovu ideju. Naime, ljudi danas koriste internet i obavljaju različite radnje na web sajtovima dok:

  • hodaju ulicom;
  • istovremeno razgovaraju sa nekim;
  • prave večeru i istovremeno pretražuju recepte;
  • drže bebu u jednoj ruci, a telefon u drugoj;
  • gledaju seriju i skroluju bez prevelike pažnje i slično.

Drugim riječima – svi smo mi pomalo „pijani“ korisnici u digitalnom smislu. Dakle, lako je zaključiti da dizajn koji funkcioniše samo kad je korisnik potpuno fokusiran – nije dobar dizajn. On treba da bude prilagođen ljudima koji ga koriste upravo u situacijama kada nisu potpuno fokusirani.

3 women sitting on chair in front of table with laptop computers
Photo by S O C I A L . C U T on Unsplash

2. Poznajete svoj sajt previše dobro

Kao vlasnik sajta, dizajner ili programer, vi znate gdje se šta nalazi – koje dugme vodi ka kontakt stranici, gdje su cijene, gdje je forma za narudžbu itd.

Ali vaš korisnik posjećuje sajt prvi put. Dakle, ako mu se u tih prvih 10 sekundi učini da je sajt previše konfuzan i da ne može lako da uoči gdje se šta nalazi – otići će.

A ukoliko sajt dizajnirate s mišlju da je korisnik pijan, bićete primorani da sve pojednostavite. I ne, to nije loše, to je zapravo ono što treba da uradite. 

3. Ljudi ne čitaju – oni skeniraju

Korisnici rijetko pažljivo čitaju sve što piše na sajtu. Oni „hvataju“ ključne riječi, prepoznaju poznate ikonice, gledaju slike i instinktivno klikću tamo gdje misle da bi nešto trebalo da bude.

Pijan korisnik je ekstremna verzija toga – ali upravo zato je ovaj test dobar test. Ako pijan korisnik lako nađe put, naći će ga i ostali.

Kako izgleda test pijanog korisnika u praksi?

Test možete sprovesti doslovno – pozovete nekog prijatelja da popije koju čašu i da pokuša da koristi vaš sajt. Ali možete i da ga simulirate, što nije isto, ali može biti korisno.

Evo kako možete da ga sprovedete:

1. Simulirajte stanje zbunjenog, rastresenog korisnika

  • Otvorite svoj sajt na telefonu čim se probudite, dok ste u javnom prevozu, na pijaci, dok kuvate ili u nekoj sličnoj situaciji u kojoj je nemoguće da ostanete potpuno fokusirani;
  • Isključite zvuk;
  • Pokušajte da brzo obavite određenu radnju: da pronađete kontakt formu, poručite proizvod, pročitate blog post i slično.

Teško ide? E, to je i poenta.

person in blue denim jacket holding smarthone
Photo by Utsman Media on Unsplash

2. Posmatrajte stvarne korisnike

Dajte prijatelju (koji nije uključen u vaš biznis) telefon dok šetate i zamolite ga da pronađe određenu informaciju na vašem sajtu. Ne objašnjavajte ništa. Posmatrajte ga i bilježite kako se snalazi.

3. Koristite alate za testiranje korisničkog iskustva

Postoje alati (poput Hotjar, CrazyEgg ili FullStory) koji vam pokazuju kako se korisnici ponašaju na vašem sajtu – gdje klikću, gdje staju, šta preskaču. Sve to možete koristiti da unaprijedite sajt.

Kako unaprijediti UX dizajn uz pomoć rezultata testa pijanog korisnika?

Test pijanog korisnika ne bi trebalo da ostane samo simpatičan eksperiment – on može biti odlična polazna tačka za ozbiljna poboljšanja.

Kada primijetite šta na sajtu „ne štima”, vrijeme je da te dijelove sajta redizajnirate. Na primjer, ako korisnici ne mogu lako da pronađu kontakt formu, možda je vrijeme da je postavite u gornji meni ili istaknete dugme na početnoj stranici. 

Ako su dugmad sitna i gusto raspoređena, povećajte njihovu veličinu i ostavite više prostora oko njih. Ako korisnici klikću na pogrešna mjesta, to je znak da ikonice ili tekst nisu dovoljno jasni. 

Korišćenjem pravih boja, većih fontova, kraćih rečenica i bolje vizuelne hijerarhije, možete znatno poboljšati korisničko iskustvo. 

Takođe, svaki uvid iz ovakvog testa možete povezati s podacima iz analitike – na primjer, gdje korisnici najčešće napuštaju sajt – i time dodatno potvrditi rezultate. 

Ponekad će biti dovoljno nekoliko malih izmjena da biste povećali broj konverzija i smanjili stopu napuštanja sajta. Važno je da na test ne gledate kao na kritiku, već kao na alat koji vam pomaže da se približite korisnicima i razumijete ih bolje.

Najčešće greške koje vaš sajt ne bi trebalo da ima (ako želite da „pijani korisnik“ uspije obaviti željenu radnju)

Ukoliko želite da pijani korisnik lako obavi željenu radnju, na vašem sajtu ne smije da bude: 

1. Nejasna navigacija

Ako vaš glavni meni nije jasan, ako koristite izraze koje samo vi razumijete (na primjer: „Naš svijet“ umjesto „O nama“) – korisnik će se izgubiti.

2. Previše teksta

Duge rečenice, sitna slova, nepregledni blokovi teksta – sve to odbija korisnike.

3. Previše opcija (paralysis by analysis)

Ako na jednoj stranici imate 10 proizvoda, 4 poziva na akciju i 7 menija – ne očekujte da će korisnik lako i brzo shvatiti šta želi.

4. Sporo učitavanje sajta

Pijan korisnik neće trošiti puno vremena boraveći na sajtu. Čekanje više od 3 sekunde? Gotovo, izgubili ste ga.

5. Skriveni pozivi na akciju

CTA (Call to Action) mora da se vidi odmah. „Poruči sada“, „Zakaži konsultacije“, „Kontaktiraj nas“ – neka budu jasni i vidljivi.

Kako izgleda dobar sajt koji prolazi test pijanog korisnika?

Evo nekoliko primjera sajtova koji znaju pravila igre:

1. Airbnb

Minimalistički dizajn. Odmah vidiš: gdje ideš, kada ideš, s kim ideš. Tri klika i već pretražuješ smještaj.

2. Dropbox

Na početnoj strani – ogroman CTA: „Try it for free“. Bez razmišljanja znaš šta se od tebe očekuje.

3. Apple

Bez objašnjenja – slike govore sve. Veliki naslovi, minimalan tekst, ogroman prostor oko elemenata – ne možeš da promašiš dugme na koje treba da klikneš.

MacBook Pro showing vegetable dish
Photo by Igor Miske on Unsplash

Treba li vaš sajt da prođe test pijanog korisnika?

Apsolutno. Ne zato što korisnici zaista dolaze pijani na vaš sajt (iako… ko zna?), već zato što je danas gotovo svaki korisnik zauzet, rastresen i u žurbi.

Ako želite da ljudi ostanu duže vrijeme na vašem sajtu, kliknu, kupe određeni proizvod ili vas kontaktiraju – morate im to omogućiti bez napora. Bez frustracije. Bez gubljenja vremena. Bez previše razmišljanja.

Dobar UX je nevidljiv – korisnik ne primjećuje dobar dizajn, on ga samo osjeća. Loš dizajn, s druge strane, ne možeš da ne primijetiš.

Ne znate odakle da krenete? Tu smo da pomognemo.

Ako vam je ovaj tekst otvorio oči i počeli ste da se pitate da li vaš sajt zaista funkcioniše kako treba, pravo je vrijeme da nas kontaktirate.

Mi smo agencija specijalizovana za web dizajn koji donosi rezultate, dizajn koji razumije potrebe ciljne publike, dizajn koji prolazi test ne samo pijanog korisnika, već i svakog drugog.

Pišite nam odmah i zakazujemo konsultacije!
Vaš sajt zaslužuje da bude jednostavan, jasan i naravno uspješan.

ZATRAŽI PONUDU

Popuni podatke i prvi saznaj za reDizajn novosti!