Do sada smo u nekoliko tekstova objasnili zbog čega kvalitetan dizajn može da bude presudan kada je u pitanju uspjeh web sajta. Međutim, čak i najstručniji dizajneri mogu se suočiti sa izazovima prilikom izrade stranica koje su funkcionalne, privlačne i učinkovite.
Postoji niz čestih grešaka u web dizajnu koje mogu značajno uticati na korisničko iskustvo i učinkovitost sajta. Od komplikovane navigacije do zanemarivanja bezbjednosnih mjera, ove greške mogu otežati posjetiocima da pronađu ono što traže i mogu dovesti do gubitka povjerenja u brend.
Ako se pitate kako izbjeći greške pri dizajniranju web stranica, u ovom tekstu vam donosimo konkretne savjete za bolji web dizajn.
Naime, predstavićemo deset najčešćih grešaka u web dizajnu koje treba izbjegavati. Pokušaćemo da spomenemo različite aspekte dizajna, od izbora boja do optimizacije za mobilne uređaje, i na taj način vam pružimo savjete koji će vam pomoći da poboljšate svoj sajt.
Razumijevanjem i izbjegavanjem ovih grešaka, možete kreirati sajt koji ne samo da izgleda odlično, već i funkcioniše bez poteškoća, čime ćete unaprijediti korisničko iskustvo i ostvariti ciljeve svog online poslovanja.
1. Komplikovana navigacija
Jedna od najčešćih grešaka u web dizajnu je komplikovana navigacija. Ukoliko je navigacija na vašoj web stranici otežana, odnosno komplikovana, to može zbuniti posjetioce i dovesti do toga da napuste sajt. Navigacija treba da bude intuitivna, jednostavna i jasno organizovana.
Kada je navigacija u pitanju, prva greška koju treba izbjegavati je pretrpavanje glavnog menija. Kada glavni meni sadrži previše stavki, korisnici će teško pronalaziti informacije koje traže.
Druga greška su nejasni nazivi stavki. Nazivi u meniju treba da budu jasni i deskriptivni, kako bi korisnici tačno znali šta mogu da očekuju.
Nedostatak hijerarhije u navigaciji takođe može učiniti da vaš sajt izgleda zbunjujuće i nepregledno. Organizujte stranice u logičke kategorije i podkategorije kako biste olakšali posjetiocima da pronađu šta im treba.
Primjer loše organizovane stranice je sajt HuffPost. Na ovom sajtu vidimo složen navigacioni sistem sa previše sekcija i podsekcija, što može zbuniti korisnike i otežati im kretanje po stranici.
Zaboravljanje na funkciju pretrage takođe može značajno otežati navigaciju i pronalaženje specifičnih informacija. Ako vaš sajt ima mnogo stranica, uključivanje funkcije pretrage je neophodno.
Izbjegavanjem ovih grešaka i usmjeravanjem pažnje na optimizaciju navigacije, možete stvoriti sajt koji je intuitivan, jednostavan za korišćenje i koji pruža pozitivno korisničko iskustvo.
Potreban Vam je reDizajn?
Zatraži ponudu2. Previše elemenata na stranici
Pretrpavanje sajta velikim brojem elemenata, kao što su tekstovi, slike i interaktivni elementi, može učiniti da on izgleda zbunjujuće i otežati korisnicima da se fokusiraju na ključne informacije. Ovo može doprinijeti tome da posjetioci napuste stranicu i prije nego što se detaljnije upoznaju sa vašom ponudom.
Sajt The Ringer je primjer gdje su stranice preopterećene velikim količinama tekstualnog sadržaja i slika, što uveliko otežava fokusiranje na bitne informacije.
Kako biste izbjegli ove probleme, izaberite minimalistički dizajn i ograničite broj elemenata na sajtu na samo ono što je neophodno za postizanje ciljeva vaše stranice. Ovaj pristup omogućava korisnicima da se fokusiraju na ono što je zaista važno.
Osim toga, važno je i da znate kako na pravi način koristiti prazan prostor i bijele površine koje omogućavaju lakše čitanje i navigaciju, odnosno doprinose tome da se fokus korisnika zadrži na važnom sadržaju.
3. Loš izbor boja
Ukoliko boje koje izaberete nisu adekvatne, to će se zasigurno loše odraziti na uspjeh vašeg sajta. Naime, kao što smo već objasnili u jednom od naših tekstova, boje su jedan od najvažnijih elemenata vizuelnog identiteta svakog brenda. One privlače ciljanu publiku, pomažu u kreiranju prepoznatljivosti, doprinose emocionalnom povezivanju publike sa brendom i komuniciraju vrijednosti brenda.
Dakle, jasno je da dobar izbor boja ima i te kako snažan uticaj na percepciju brenda i njegov uspjeh na tržištu. Ako boje nisu pažljivo i na pravi način izabrane, mogu ugroziti efikasnost dizajna i dovesti do negativnog korisničkog iskustva.
Evo nekoliko konkretnih savjeta za bolji web dizajn, u vezi s tim šta bi trebalo izbjegavati kada se biraju boje:
- Previše boja: Korišćenje previše različitih boja nikada nije dobro rješenje. Vizuelni sklad se postiže odabirom ograničene palete boja koja se dosljedno koristi na cijelom sajtu. Previše boja otežava fokusiranje na bitne informacije.
Ling’s Cars web sajt je primjer pretjerane upotrebe boja. Na ovoj stranici dominiraju jarke i neskladne boje koje umaraju i zbunjuju posjetioca sajta.
- Previše varijacija jedne boje: Iako je upotreba jedne primarne boje često dobar izbor, veliki broj varijacija iste nijanse može učiniti sajt monotonim i neprivlačnim. Kombinovanje komplementarnih ili kontrastnih boja unosi potrebnu dinamiku i živost u dizajn.
- Praćenje prolaznih trendova: Iako su moderne boje često atraktivne, nije uvijek mudro slijediti trenutne trendove. Bolje je birati boje koje odgovaraju vrijednostima vašeg brenda i industriji kojoj pripada. Zbog toga je važno istražiti značenja boja u psihologiji boja. Boje koje su trenutno moderne mogu brzo zastariti ili jednostavno ne odgovaraju ciljanom korisničkom segmentu ili svrsi sajta.
Web stranica Yale School of Art je primjer sajta sa loše odabranim modernim bojama. Ovaj sajt koristi nasumične jarke boje koje nisu u harmoniji, što otežava navigaciju i smanjuje čitljivost.
Pored svega sto smo naveli, ne zaboravite da je veoma važno da testirate paletu boja koju ste izabrali. Naime, boja koja izgleda dobro na jednom ekranu ne mora nužno djelovati privlačno na svim uređajima. Zbog toga je važno testirati boje na različitim uređajima, veličinama ekrana i u različitim uslovima osvjetljenja.
Izbjegavanje ovih grešaka pri izboru palete boja će vam pomoći da kreirate estetski privlačan sajt koji korisnicima pruža prijatno iskustvo.
4. Spora brzina učitavanja
Sporo učitavanje stranica može negativno uticati na korisničko iskustvo i SEO rangiranje. Naime, smatra se da prosječno vrijeme učitavanja stranice ne bi trebalo da bude duže od tri sekunde.
Kako ne biste imali problema sa brzinom učitavanja stranice, trebalo bi da izbjegavate sljedeće greške:
- Neoptimizovane fotografije: Velike fotografije koje nisu kompresovane usporavaju učitavanje. Koristite alate poput TinyPNG ili Kraken.io za kompresiju slika i moderne formate poput WebP.
- Nepotrebne skripte: Prekomjerna upotreba skripti može i te kako usporiti učitavanje. Uklonite nepotrebne skripte i konsolidujte JavaScript i CSS datoteke.
- Neefikasan hosting: Poznato je da neefikasan hosting može značajno usporiti učitavanje stranica. Zbog toga je poželjno investirati u kvalitetan hosting servis.
- Teški i složeni elementi: Veliki video fajlovi i složene animacije mogu usporiti učitavanje. Koristite alate za njihovu kompresiju.
Ove mjere vam mogu pomoći da optimizujete brzinu učitavanja sajta i na taj način poboljšate korisničko iskustvo i SEO rangiranje.
5. Neprilagođenost mobilnim uređajima
Još jedna od čestih grešaka koju treba izbjegavati je dizajn koji nije prilagođen različitim uređajima.
Naime, s obzirom na to da najveći broj korisnika internet pretražuje putem mobilnih uređaja, neophodno je da vaša web stranica bude prilagođenima različitim uređajima. Neprilagođen dizajn može ozbiljno uticati na korisničko iskustvo i dovesti do gubitka posjetilaca.
Evo grešaka koje treba izbjegavati kako biste bili sigurni da vaš sajt dobro funkcioniše na svim uređajima:
1. Nedostatak responzivnog dizajna: Ako vaš sajt ne koristi responzivne tehnike, može izgledati loše na različitim uređajima. Važno je da dizajn bude prilagodljiv veličini ekrana, kako bi svi elementi sajta bili lako dostupni i pregledni.
2. Neprilagođene slike i grafike: Velike slike koje se ne skaliraju pravilno mogu usporiti učitavanje sajta i otežati pregled na mobilnim uređajima. Koristite slike koje se automatski prilagođavaju veličini ekrana, kako biste poboljšali performanse i iskustvo korisnika.
3. Preveliki fontovi: Tekst koji je prevelik ili premalen može otežati čitanje na manjim ekranima. Koristite veličine fontova koje su lako čitljive i na mobilnim uređajima.
4. Neprilagođeni dodaci i dugmad: Dugmad i dodaci koji su previše mali ili preblizu jedan drugom mogu učiniti da navigacija na mobilnim uređajima ne bude jednostavna. Potrudite se da dugmad budu dovoljno velika i da postoji adekvatan razmak između njih.
Pored svega navedenog, važno je i da redovno testirate svoj sajt na različitim uređajima i pretraživačima, kako biste otkrili i otklonili potencijalne probleme.
6. Zanemarivanje hijerarhije informacija
Jasna hijerarhija informacija je neophodna ukoliko želite da navigacija na vašem sajtu bude jednostavna. Naime, ukoliko elementi na vašoj stranici nisu organizovani tako da jasno vode korisnike kroz sadržaj, može doći do frustracije i otežanog pronalaženja potrebnih informacija.
S tim u vezi, greške koje bi trebalo izbjegavati su sljedeće:
- Nedostatak naslova i podnaslova: Ako stranica ne koristi naslove (H1, H2, H3) i podnaslove, posjetioci će se teško snalaziti i pronalaziti relevantne informacije.
- Važne informacije koje nisu naglašene: Vizuelni akcenti kao što su boje, veličina teksta i fontovi bi trebalo da pomažu u isticanju ključnih informacija. Njihovo zanemarivanje može učiniti sadržaj monotonim i teškim za čitanje.
- Neorganizovan sadržaj: Ako stranica ima previše teksta u kojem važne informacije nisu ni na koji način istaknute ili izdvojene, sadržaj može zbunjivati posjetioce. Trebalo bi organizovati sadržaj tako da bude čitljiv, pregledan i logičan.
7. Nepostojanje jasnog CTA (call-to-action)
Jasni pozivi na akciju (CTA) su neophodni ukoliko želite da navedete posjetioca sajta da izvrši željenu radnju. Ako CTA dugmad nisu jasno istaknuta ili ih nema, velika je vjerovatnoća da ćete izgubiti potencijalne korisnike/kupce.
Naime, ukoliko stranica nema nikakve pozive na akciju, korisnici neće znati šta je sljedeći korak ili kako da preduzmu određenu radnju. Call to action treba da bude jasan i direktan. Izbjegavajte nejasne ili dvosmislene poruke koje mogu zbuniti korisnike.
Osim toga, CTA dugmad treba da budu istaknuta i lako prepoznatljiva. Ako su sitna ili se slabo ističu, korisnici ih mogu previdjeti.
8. Korišćenje neprikladnih fontova
Još jedna greška koju treba izbjegavati prilikom dizajniranja je korišćenje neprikladnih fontova. Naime, izbor fontova direktno utiče na čitljivost i profesionalnost sajta. Neprikladni fontovi mogu učiniti sadržaj teškim za čitanje i negativno uticati na korisničko iskustvo.
Trebalo bi izbjegavati fontove koji djeluju previše dekorativno. Naime, ovakvi fontovi mogu izgledati atraktivno ako se koriste u maloj mjeri, međutim oni često otežavaju čitanje i mogu djelovati neprofesionalno.
Osim toga, trebalo bi izbjegavati i fontove koji su su previše sitni, jer mogu otežati čitanje, posebno na mobilnim uređajima.
Savjeti za dobar web dizajn obično podrazumijevaju dosljedno korišćenje dva ili tri jednostavna fonta na cijelom sajtu.
9. Zanemarivanje SEO praksi
SEO je ključan za vidljivost sajta u pretraživačima. Dobar dizajn treba da bude podržan adekvatnim SEO praksama kako bi se poboljšao rang na pretraživačima i privukli relevantni posjetioci.
Kada je SEO u pitanju, greške koje treba izbjegavati su sljedeće:
- Neoptimizovani naslovi i meta opisi: Naslovi stranica i meta opisi su ključni za SEO i trebalo bi da budu deskriptivni, relevantni i uključivati ključne riječi koje su važne za vašu publiku.
- Zanemarivanje ključnih riječi: Ukoliko vaš sadržaj ne uključuje relevantne ključne riječi koje ljudi traže, sajt možda neće biti dovoljno prepoznatljiv u pretraživačima.
- Neprilagođeni URL-ovi: Dugi ili neoptimizovani URL-ovi mogu otežati pretraživačima da razumiju sadržaj stranice, što može negativno uticati na rangiranje.
- Nedostatak alt teksta za slike: Alt tekst opisuje sadržaj slike i pomaže pretraživačima da razumiju šta se nalazi na slici, što može povećati šanse da se te slike pojave u rezultatima pretrage i na taj način dovedu više posjetilaca na vaš sajt.
- Neefikasno interno linkovanje: Interni linkovi pomažu pretraživačima da bolje razumiju strukturu vašeg sajta i mogu poboljšati rangiranje stranica. Neadekvatno interno linkovanje može otežati pretraživačima indeksiranje vašeg sadržaja.
10. Zanemarivanje bezbjednosnih mjera
Bezbjednost sajta je neophodna za zaštitu podataka korisnika i očuvanje povjerenja posjetilaca. Ukoliko pri dizajniranju sajta ne primijenite odgovarajuće mjere zaštite, vaš sajt može postati meta hakerskih napada, što može dovesti do gubitka povjerenja korisnika i narušavanja reputacije vašeg brenda.
Evo grešaka koje treba izbjegavati:
- Zanemarivanje SSL sertifikata: SSL sertifikat šifrira podatke i štiti ih tokom prenosa. Bez ovog sertifikata, pretraživači će vaš sajt označiti kao potencijalno rizičan, što može odbiti posjetioce.
- Slabe lozinke: Korišćenje slabih ili istih lozinki za različite administrativne naloge može omogućiti hakerima da lako pristupe vašem sajtu. Neophodno je koristiti jake, jedinstvene lozinke.
- Neredovno ažuriranje softvera i dodataka: Zastarjeli softver i dodaci često predstavljaju sigurnosni rizik. Redovnim ažuriranjem sistema i dodataka isključujete moguće bezbjedonosne propuste.
Izbjegavanjem ovih grešaka možete značajno smanjiti rizik od problema koji bi mogli ugroziti vaš sajt i poslovanje. Usvajanjem savjeta o web dizajnu koje smo obuhvatili, poput optimizacije navigacije i brzine učitavanja, možete značajno unaprijediti korisničko iskustvo i funkcionalnost sajta.
Ove strategije će vam pomoći da izbegnete uobičajene greške i kreirate web stranicu koja je efikasna u ostvarivanju vaših poslovnih ciljeva.
Za sve dodatne savjete u vezi sa web dizajnom, kontaktirajte naš tim! Specijalizovani smo za širok spektar digitalnih usluga, od web razvoja, SEO optimizacije i grafičkog dizajna, do razvoja aplikacija i e-commerce poslovanja.
Svakom projektu pristupamo predano, s ciljem da digitano prisustvo naših klijenata učinimo dominantnim u njihovoj industriji.